Groep 4
Welkom
Wat leuk dat u een kijkje neemt op onze groepspagina. Hier vertellen wij over onze groep, zodat u een duidelijk beeld krijgt over ons leerjaar. Mocht u na het lezen van deze pagina nog verder willen lezen, dan kunt u voor meer informatie ook altijd terecht in onze schoolgids.
Even voorstellen
Wij hebben een gezellige, enthousiaste en leergierige klas met 26 leerlingen. Elke dag genieten wij samen volop van alle lessen en activiteiten. Wij leren van en met elkaar en dat doen wij met veel plezier. Ons klassenthema is ‘de onderwaterwereld’. Heeft u onze onderwaterdieren al gezien? We zitten aan de zijkant van het schoolgebouw.
Op maandag, dinsdag en woensdag staat juf Daisy voor de groep en meester Martijn sluit de week af op donderdag en vrijdag.
Wat leren we in groep 4?
Groep 4 staat in het teken van voortgezet technisch lezen, schrijven (ook hoofdletters) en rekenen. In groep 4 maken we verder kennis met diverse spellingsregels. Bij rekenen gaan wij veel aan de slag met het automatiseren van plus- en minsommen, het verkennen van de getallenlijn en natuurlijk de tafels. Ook starten wij dit jaar met natuur-, geschiedenis- en aardrijkskundelessen van de methode Blink. Dit betreffen lessen waarbij samenwerkend leren en eigen onderzoek doen een grote rol spelen. Tot slot hebben we wekelijks les in Engels, waarbij we gebruik maken van Engelse liedjes en actieve spelletjes.
Welke activiteiten staan speciaal gepland voor onze groep?
- In groep 4 houdt elke leerling een boekenbeurt. Wij doen ook veel aan boekpromotie: spontaan voorlezen voor de groep mag ook altijd.
- Richting het einde van het schooljaar mag iedereen een presentatie (spreekbeurt) houden over een onbekend dier. Wisten jullie dat de kinderen dan even juf of meester zijn? De echte juf en meester leren dan veel nieuwe dingen!
- Wij hebben elke dag, behalve woensdag, een leescircuit in de klas. De activiteiten wisselen elke week. De ene keer ga je bijvoorbeeld racelezen, met je groepje dobbelsteenlezen, vrij lezen in een eigen boek (of tijdschrift) of lees je met de juf of meester.
- Ook hebben we elke ochtend een rekencircuit. We doen dan in kleine groepjes veel rekenspelletjes zodat wij alle sommen nog beter automatiseren.
- Na de herfstvakantie starten we met nieuwe activiteiten voor begrijpend lezen, zoals Nieuwsbegrip.
- Ook dit jaar hebben we weer verschillende talentencircuits. Wat voor talent zullen we gaan ontdekken?
- In groep 4 maken wij de overstap van het schrijven met potlood naar schrijven met een vulpen.
Dagritme
Wij starten elke dag schoolbreed met een kwartier stillezen. De juf en meester geven dan pre-teaching voor diverse vakken aan leerlingen die extra instructie nodig hebben. Vervolgens openen wij de dag met Trefwoord. Een Bijbelverhaal, spiegelverhaal, gedicht of een klassengesprek. Daarna volgt de rekenles.
In de pauze spelen wij buiten op ons mooie schoolplein, vervolgens gaan wij fruit eten in de klas en genieten wij ondertussen van het verhaal dat de juf of meester ons voorleest. Op woensdag is het koekjesdag, je mag natuurlijk ook dan fruit eten, maar een koekje mag dan ook.
Wij zijn een vreedzame school en dat kun je in onze klas goed merken, niet alleen tijdens de les hoor, maar de hele dag door. We geven elkaar opstekers, we zorgen voor een goede sfeer, we hebben in de eerste weken samen een poster gemaakt, die zo doen wij het in de klas heet. Daar staan onze klassenafspraken op. Ook hebben we daarop aangegeven wat we prettig vinden in de klas. Zo helpen we elkaar en wordt het een gezellige sfeer.
Na de pauze staat spelling en taal op ons programma en na de lunch starten wij met technisch lezen, ons leescircuit en schrijven. We sluiten af met de creatieve vakken: muziek, drama, crea en wereldoriëntatie.
Op maandag en donderdag hebben wij gym van meester Karos.
Wist u dat?!
- Wij een eigen verjaardagsritueel hebben in groep 4?
- Wij onze eigen taakjes in de klas hebben?
- Wij een eigen leeshoek hebben in de klas, waar we graag zitten?
- We thuis ook oefenen met technisch lezen?
- Wij een supergezellige en behulpzame klas zijn?
- Wij op de bovenverdieping les krijgen?
- Wij dol zijn op spelletjes en heel erg genieten van de lees- en rekencircuits?
- Wij heel graag luisteren naar leuke voorleesverhalen?
- Wij dol zijn op spelletjes?
- Wij veel plezier maken met elkaar in de klas?
- Wij heel veel zin hebben in dit schooljaar?